Ներածություն
2025 թ.հոկտեմբերի 1-ից ուժի մեջ է մտնում Չինաստանի պետական հարկային վարչակազմի (STA) №17 [2025] հայտարարությունը, որը պաշտոնապես արգելում է արտահանման ժամանակ կողմնակի փաստաթղթերի օգտագործման՝ լայնորեն տարածված փորձը: Այս քայլը մի մասն է Չինաստանում սկսված առավել զանգվածային արշավի, որն ուղղված է հարկային վերահսկողության ուժեղացմանը, իրավական սողանցքերի վերացմանը և արտաքին տնտեսական գործունեության թափանցիկությանը:
Ինչու է սա կարևոր
- Արտահանումը երրորդ անձանց միջոցով իրականացնող ընկերությունները հարկային սանկցիաների հետ բախվելու ռիսկի են ենթարկվում, հնարավոր է ԱԱՀ հետվերադարձի մերժման և նույնիսկ իրավախախտման մեղադրանքի ռիսկ:
- Բարեփոխումն անդրադառնալու է նաև էլեկտրոնային առևտրի, արտադրող ձեռնարկությունների և միջազգային մատակարարումների հետ աշխատող լոգիստիկ գործակալությունների գործունեության վրա:
- Հարվածի տակ կհայտնվեն նաև արտասահմանյան գնորդներն ու ներկրողները, որոնք այժմ պարտավոր կլինեն ստուգել փաստաթղթերի հավաստիությունն ու արտահանողների իսկությունը:
Որոշ լոգիստիկ գործակալներ արդեն իսկ+ տեղեկացնում են իրենց հաճախորդներին, որ հին սխեմաներն այլևս չեն աշխատում:
Ի՞նչ է նշանակում «սողանցք՝ երրորդ անձանց մասնակցությամբ»
Տարիներ շարունակ արտահանման արտոնագիր չունեցող ձեռնարկությունները, փոքր գործարանները, անհատ ձեռներեցներն ու մարքեթփլեյսներում վաճառողները շրջանցում էին օրենսդրությունը՝ արտահանումը ձևակերպելով արտոնագիր ունեցող միջնորդի միջոցով: Միջնորդը ձևակերպում էր բոլոր փաստաթղթերն իր անունից (մաքաատուն, արտահանման հայտարարագիր, հարկ)՝ այն դեպքում, երբ փաստացի մատակարարն այլ բիզնես էր: Այսպիսի ծառայության համար միջնորդը ստանում էր միջնորդավճար:
Ինչո՞ւ էր սխեման աշխատում
- Տալիս էր հասանելիություն միջազգային շուկաներին՝ առանց արտահանման արտոնագիր ստանալու:
- Արտաքին տնտեսական գործունեության մեջ սկսնակների համար հեշտացնում էր ձևակերպումները:
Հարկային, մաքսային և արտարժութային վերահսկողության համակարգերի միջև սինքրոնացման բացակայությունը գրեթե անհնար էին դարձնում մշտադիտարկումը:
Ինչո՞ւ իշխանությունները չէին արգելում դա նախկինում
- Սխեման ապահովում էր փոքր բիզնեսի արտահանման ակտիվությունը:
- Ծածկում էր որոշակի շրջաններում արտոնագրված արտահանողների պակասը:
Սակայն արտահանման ծավալների աճը, հարկային կորուստներն ու խախտումները պետությանն ստիպեցին հրաժարվել «գորշ գոտուց», հատկապես ԱԱՀ և արտարժութային հոսքերի հետ կատարվող մանիպուլյացիաների պատճառով:
№17 հայտարարության հիմնական դրույթները
Ի՞նչ է փոխվում
- Այժմ արտահանումը պետք է դասակարգվի որպես
- Ինքնուրույն (self-operated export)
- Հանձնարարված (entrusted export)
- Գործակալական (agent-based export)
Գործակալների և առևտրային ընկերությունների նոր պարտավորությունները
- Գործակալները պետք է բացահայտեն բեռան փաստացի սեփականատիրոջը
- Առանձնացնեն արտահանումից ստացված շահույթն ու միջնորդավճարները
- Արտադրողը պարտավոր է հայտարարագրել արտահանման ողջ հասույթը, իսկ գործակալը՝ միայն իր միջնորդավճարը
Ի՞նչ կլինի, եթե խախտվեն կանոնները
- ԱԱՀ վերադարձի իրավունքի կորուստ
- Հարկային տուրքի վերանայում (բարձրացում)
- Տուգանքներ՝ տեղեկությունները թաքցնելու համար
- Արտարժույթի վերահսկողության հետ կապված խնդիրներ՝ վճարային և մաքսային փաստաթղթերի միջև անհամապատասխանություններ հայտնաբերվելու դեպքում
Ովքե՞ր կտուժեն և որո՞նք են ռիսկերը
Արտահանողներն ու արտադրողները (հատկապես արտոնագիր չունեցող)
- ԱԱՀ վերադարձի կորուստ
- Տուգանքներ տվյալների աղավաղման համար
- Արտահանման արտոնագրի ստացման մերժման ռիսկ
Էլեկտրոնային առևտրի ոլորտում վաճառողները
- Լոգիստիկայի հետ կապված խնդիրներ՝ մատակարարման սխեմաների փոփոխության դեպքում
- Հարկերի վերադարձի հարցում մերժման հավանականություն
- Կանոների խստացում Amazon, Alibaba, JD և այլ հարթակներում
Լոգիստիկ ընկերություններն ու էքսպեդիտորները
- Պարտավոր են լիարժեք տեղեկություններ տրամադրել առաքողի վերաբերյալ
- Ոչ հավաստի տվյաներ ներկայացնելու դեպքում ենթարկվում են հավատարմագրից զրկվելու ռիսկի
- Պատասխանատվություն են կրում մատակարարման ձախողման համար
Արտասահմանյան գնորդները / ներկրողները
- Մաքսային ձգձգումներ
- Ինվոյսների/վավերագրերի անհամապատասխանություն
- Հեղինակության հետ կապված ռիսկեր՝ ոչ հուսալի արտահանողների հետ համագործակցության դեպքում

Ինչպես պատրաստվել. քայլ առ քայլ ուղեցույց
1. Ուսումնասիրե՛ք ընթացիկ արտահանման սխեմաները
Ստուգեք
- Ո՞վ է նշված որպես արտահանող
- Ո՞վ է իրականում ստանում վճարումները
- Համընկնո՞ւմ են արդյոք մաքսային, հարկային և արտարժութային տվյալները
2. Ստացե՛ք արտահանման արտոնագիր կամ ձևակերպե՛ք հանձնարարման պայմանագիր
Եթե դուք արտադրող եք, կա՛մ ձևակերպեք արտոնագիր, կա՛մ կնքեք պաշտոնական պայմանագիր արտոնագրված գործակալի հետ:
3. Համաձայնեցրե՛ք արտարժութային հոսքերը մաքսային հայտարարագրերի հետ
- Օգտագործեք հատուկ արտարժութային հաշիվներ
- Ապահովե՛ք վճարային ուղիների թափանցիկությունը
4. Թարմացրե՛ք լոգիստիկ գործընկերների հետ ունեցած պայմանագրերը
- Հստակ նշե՛ք, թե ով է բեռան սեփականատերը, ով է ձևակերպում արտահանումը, ով է ստանում վճարումը
5. Թարմացրե՛ք ներքին համակարգերը
- ERP-ն և հաշվապահությունը պետք է սինքրոնացվեն մաքսային և հարկային գրանցումների հետ
- Պահպանե՛ք ողջ փաստաթղթերը՝ ինվոյս/վավերագրերը, վճարումները, արտահանման հայտարարագրերը
- Անձնակազմին սովորեցրե՛ք նոր պահանջները
Ամփոփում. այլևս ոչ մի շրջանցող ուղի. ժամանակն է խաղալ ըստ կանոների
STA №17-ը ոչ միայն հերթական դրվածք է, այլև ազդանշան. չինական արտահանման «գորշ գոտիները» մնում են անցյալում: Չինաստանի իշխանությունները պահանջում են թափանցիկություն, փաստաթղթային հստակություն և արտահանման շղթայի լիարժեք սինքրոնացում:
Նրանք, ովքեր չեն հարմարվի նոր կանոններին՝
- Գումարներ կվատնեն տուգանքների վրա և կմերժվեն ԱԱՀ վերադարձի հարցում.
- Կունենան լոգիստիկ ձախողումներ.
- Կարող են հայտնվել չինական և արտասահմանյան գործընկերների «սև ցուցակում»:
Ի՞նչ անել
- Վերլուծել ընթացիկ արտահանման սխեմաները
- Իրավաբանորեն ձևակերպել գործակալների հետ հարաբերությունները
- Կարգի բերել փաստաթղթերը, վճարային հոսքերն ու ՏՏ համակարգերը
Նա, ով առաջինն է հարմարվում, ոչ միայն ուղղակի խուսափում է խնդիրներից, այլև ստանում է մրցակցային առավելություն՝ արտահանման վերահսկման գլոբալ խստացման ֆոնին:
Գորշ գոտուց դուրս գալու ժամանակն է: Մաքուր արտահանում՝ հուսալի աճ: